Kaip derinti vitaminus ir mineralus?

Norime stipraus imuniteto, gero regėjimo, gražios odos ir tvirtų nagų. Kiekvienam šiam poreikiui patenkinti galima rasti atskirus vitaminus ir mineralus. Bet įsigyti visus ir vartoti vienu metu gali būti prasta idėja. Maisto papildai gali tarpusavyje nederėti, pavyzdžiui, jų sudėtyje yra didelė dozė to paties vitamino, todėl organizme gali susikaupti perteklius, dėl kurio gali pasireikšti sveikatos sutrikimai. Skirtingų maisto papildų sudėtyje taip pat gali būti vitaminų ar mineralų, kurie slopina vienas kito pasisavinimą. Kaip visa tai žinoti? Geriausia pasitarti su gydytoju arba vaistininku. O šiame straipsnyje dalinamės pagrindinėmis vitaminų ir mineralų derinimo taisyklės.

Tirpūs vandenyje ir tirpūs riebaluose – dvi vitaminų grupės, kurias būtina pažinoti

Prieš kalbėdami apie vitaminų derinius, turite žinoti apie šias dvi vitaminų grupes ir kuo jos viena nuo kitos skiriasi. Pavadinimai išduoda, kad vieni vitaminai tirpsta vandenyje, o kiti – riebaluose. Ką tai reiškia?

Tirpūs vandenyje vitaminai nesikaupia organizme, o jų perteklius pašalinamas su šlapimu. Šiai vitaminų grupei priskiriami vitaminai C, B1, B2, B3, B5, B6, B12, H (biotinas) ir PP (niacinas), folio rūgštis, pantoteno rūgštis.

Riebaluose tirpūs vitaminai gali kauptis riebaliniame audinyje ir kepenyse. Šių vitaminų perteklius organizme gali būti itin kenksmingas sveikatai. Todėl rekomenduojama vienu metu nevartoti kelių rūšių riebaluose tirpių vitaminų.

Riebaluose tirpiems vitaminams priskiriami vitaminai A, E, D ir. K. Jų nerekomenduojama vartoti tuščiu skrandžiu. O geriausia jų forma – aliejinės kapsulės arba lašiukai. Organizmas šių vitaminų pasisavina gerokai mažiau, jei vartojamos tabletės.

Ką turite žinoti apie maisto papilduose esančių mineralų suderinamumą

Maisto papildų sudėtyje dažniausiai yra vitaminai ir mineralai. Jeigu vartojate tik vienus maisto papildus, jums nereikia dėl nieko jaudintis – visos medžiagos yra suderintos. Tačiau jeigu turite vartoti kelių rūšių maisto papildus, turite žinoti apie nederančias mineralinių medžiagų kombinacijas ir jų nevartoti kartu, pavyzdžiui:

  • Maisto papildai, kurių sudėtyje yra daug magnio, turėtų būti nevartojami kartu su kalciu, nes kalcis trukdo organizmui pasisavinti magnį. Jeigu organizmui trūksta šių abiejų medžiagų, tarp mineralų vartojimo darykite kelių valandų pertrauką.
  • Daug maistinių skaidulų turintys maisto papildai, skirti žarnyno darbo gerinimui, gali trukdyti organizmui pasisavinti mineralus (pavyzdžiui, cinką, kalcį ar magnį). Šiuos preparatus taip pat rekomenduojama vartoti atskirai, darant pertrauką tarp vartojimo.

Bet mineralai ir vitaminai nebūtinai trukdo vieni kitiems. Yra derinių, kurie daro teigiamą efektą ir padeda organizmui įsisvainti reikiamas medžiagas, pavyzdžiui:

  • vitaminas D padeda pasisavinti kalcį;
  • magnio ir B grupės vitaminų derinys efektyviau gerina nervų sistemos veiklą;
  • geležį rekomenduojama vartoti kartu su variu, nes vienas geležies vartojimas šalina varį ir organizme gali atsirasti deficitas;
  • geležies įsisavinimui padeda vitaminas C.

Kaip nepadaryti klaidos ir derinti vitaminus teisingai?

Straipsnyje pateikėme tik kelis vitaminų ir mineralų derinimo pavyzdžius. Viską išvardinti ir prisiminti renkantis maisto papildus būtų sudėtinga. Dėl to derindami vitaminus ieškokite gamintojo, kurio skirtingus produktus galima derinti tarpusavyje, drąsiai konsultuokitės su gydytoju ar vaistininku apie jūsų organizmo poreikius. Sveikatos specialistai išmano vitaminų ir mineralų derinimo taisykles, todėl galės padėti išsirinkti ir paskirti teisingą vartojimą.

Dalintis